Narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství nebo úmrtí státních občanů České republiky v cizině - zvláštní matrika v Brně
1. Identifikační kód
2. Kód
3. Pojmenování (název) životní situace
Narození, uzavření manželství, vznik registrovaného partnerství nebo úmrtí státních občanů České republiky v cizině - zvláštní matrika v Brně
4. Základní informace k životní situaci
- území cizího státu,
- zastupitelském úřadu České republiky,
- lodi nebo v letadle mimo území České republiky,
- místě, které nepatří pod pravomoc žádného státu.
- velitelem námořního plavidla plujícího pod státní vlajkou České republiky,
- velitelem letadla zapsaného v leteckém rejstříku v České republice nebo
- velitelem vojenské jednotky České republiky v cizině, je-li alespoň jeden ze snoubenců státním občanem České republiky.
5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
O zápis narození do zvláštní matriky může požádat:
- fyzická osoba, které se zápis týká,
- členové její rodiny (tj. manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci) - i bez plné moci,
- zplnomocnění zástupci těchto osob.
O zápis úmrtí státního občana České republiky do zvláštní matriky mohou požádat:
- členové jeho rodiny (tj. manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci),
- zplnomocnění zástupci těchto osob,
- fyzická osoba, které jsou známy osobní údaje zemřelého, a která předkládá listiny uvedené níže.
O zápis uzavření manželství státního občana České republiky do zvláštní matriky může požádat:
- fyzická osoba, které se zápis týká,
- členové její rodiny (tj. manžel, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci) na základě předložení plné moci, ve které musí být výslovně uvedena dohoda snoubenců o užívání jejich příjmení a příjmení společných dětí po uzavření manželství,
- zplnomocnění zástupci na základě předložení plné moci, ve které musí být výslovně uvedena dohoda snoubenců o užívání jejich příjmení a příjmení společných dětí po uzavření manželství.
6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Splnění všech požadovaných náležitostí.
7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace
Podáním řádně vyplněné žádosti o zápis do zvláštní matriky (na předepsaném formuláři) u příslušného úřadu.
8. Na které instituci životní situaci řešit
Žádost o zápis do zvláštní matriky se podává u zastupitelského úřadu České republiky, u kteréhokoli matričního úřadu (včetně zvláštní matriky) nebo u krajského úřadu, před nímž občan složil státoobčanský slib nebo učinil prohlášení o nabytí státního občanství České republiky.
9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
10. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- cizozemský matriční doklad, který se týká narození, uzavření manželství, registrace partnerství nebo úmrtí státního občana České republiky, jež má být zapsáno do zvláštní matriky, opatřený náležitými ověřeními a přeložený do českého jazyka (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo zastupitelský úřad),
- doklad o státním občanství České republiky osoby, které se zápis týká, tj. občanský průkaz, cestovní doklad, osvědčení, popř. potvrzení o státním občanství České republiky, vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství, je-li v něm údaj o státním občanství České republiky uveden,
- další doklady potřebné k ověření správnosti údajů zapisovaných do matriční knihy, nelze-li je prokázat shora uvedenými doklady (bližší informace poskytne kterýkoli matriční úřad nebo zastupitelský úřad).
11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici
Formuláře žádostí o zápis do zvláštní matriky jsou k dispozici u všech úřadů, kde se tato situace řeší (Ministerstvo vnitra nemá tyto formuláře k dispozici).
12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Za provedení zápisu do matričních knih vedených zvláštní matrikou a vydání prvopisu matričního dokladu (rodného, oddacího nebo úmrtního listu, dokladu o registrovaném partnerství) se nevybírá žádný správní poplatek.
Za vydání druhopisu matričního dokladu je třeba uhradit správní poplatek ve výši 100 Kč.
13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Zvláštní matrika provede zápis do matriční knihy a vydá matriční doklad po obdržení podkladů nejpozději do 30 dnů.
14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Další účastníci postupu nejsou stanoveni.
15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Další činnosti nejsou stanoveny.
16. Elektronická služba, kterou lze využít
Tuto situaci není možné řešit zasláním žádosti elektronickou poštou.
17. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
18. Jaké jsou související předpisy
19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
Opravné prostředky nejsou stanoveny.
20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce nejsou stanoveny.
21. Nejčastější dotazy
22. Další informace
23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě
24. Související životní situace a návody, jak je řešit
25. Za správnost návodu odpovídá útvar
Ministerstvo vnitra - odbor všeobecné správy, oddělení státního občanství a matrik
26. Kontaktní osoba
27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni
03.03.2014
28. Popis byl naposledy aktualizován
03.03.2014
29. Datum konce platnosti popisu
Bez časového omezení.
30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace